|
|
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI İzmir Defterdarlığı Gelir Kanunları Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü |
|
|
|
|
|||
|
Sayı |
: |
E-84098128-120.01.02.07[40-2023/4]-450917 |
02.08.2024 |
|
|
Konu |
: |
Mesken olarak kullanılan dairenin elektrik sayacına bağlı olan cihazın tüketmiş olduğu elektrik bedelinin ticari kazanç tespitinde indirim konusu yapılıp yapılmayacağı. |
|
|
|
İlgi |
: |
|
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzun incelenmesinden; üç katlı villanızın bir numaralı dairesinde ikamet ettiğiniz, ticarethane vasıflı iki ve üç numaralı dairesini ise Turizm Bakanlığı Basit Konaklama Turizm İşletme Belgesi ile gerçek usule tabi gelir vergisi mükellefi olarak konaklama tesisi şeklinde işlettiğiniz, villanızın üç dairesinin de ayrı ayrı elektrik sayaçlarının bulunduğu ve ticari faaliyetinizde kullandığınız iki ve üç numaralı daireler için ödediğiniz faturaları kayıtlarınızda gider olarak gösterdiğiniz, üç katlı villanızın ısınma sisteminin merkezi sistem olduğu, ancak villanızın tamamının ısınması için kullanılan cihazın elektriğinin mesken olarak kullandığınız bir numaralı dairenin elektrik sayacına bağlı olduğu ve faturasının da mesken olarak kullandığınız bir numaralı daireye geldiği belirtilerek, bir numaralı daireye ait sayaca ilişkin elektrik faturası bedelini kayıtlarınızda gider olarak gösterip gösteremeyeceğiniz hususunda görüş talep ettiğiniz anlaşılmış olup Başkanlığımız görüşüne aşağıda yer verilmiştir.
GELİR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun;
- "Ticari Kazancın Tarifi" başlıklı 37 nci maddesinde, "Her türlü ticari ve sınai faaliyetten doğan kazançlar ticari kazançtır.
...",
- "Bilanço Esasında Ticari Kazancın Tespiti" başlıklı 38 inci maddesinde, "Bilanço esasına göre ticari kazanç, teşebbüsteki öz sermayenin hesap dönemi sonunda ve başındaki değerleri arasındaki müspet farktır. Bu dönem zarfında sahip veya sahiplerce:
1. İşletmeye ilave olunan değerler bu farktan indirilir;
2. İşletmeden çekilen değerler ise farka ilave olunur.
Ticari kazancın bu suretle tesbit edilmesi sırasında, Vergi Usul Kanununun değerlemeye ait hükümleri ile bu kanunun 40 ve 41 inci maddeleri hükümlerine uyulur.",
- "İşletme Hesabı Esasında Ticari Kazancın Tespiti" başlıklı 39 uncu maddesinde, "İşletme hesabı esasına göre ticari kazanç, bir hesap dönemi içinde elde edilen hasılat ile giderler arasındaki müspet farktır.
Emtia alım ve satımı ile uğraşanlarda ticari kazancın bulunması için hesap dönemi sonundaki emtia mevcudunun değeri hasılata, dönem başındaki emtia mevcudunun değeri ise giderlere ilave olunur.
Ticari kazancın bu suretle tesbit edilmesi sırasında Vergi Usul Kanununun değerlemeye ait hükümleri ile bu kanunun 40 ve 41 inci maddeleri hükümlerine uyulur."
hükümleri yer almaktadır.
Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde, ticari kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi için yapılan genel giderlerin safi ticari kazancın tespitinde gider olarak indirim konusu yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, ticari kazancın tespitinde tahakkuk esası geçerli olup, bir giderin safi kazancın tespitinde indirim konusu yapılabilmesi için mahiyet ve tutar itibarıyla kesinleşmiş olması ve kazancın elde edilmesi ve idamesi arasında doğrudan ve açık bir illiyet bağının bulunması gerekmekte olup, bu mahiyette olmayan giderlerin ticari kazancın tespitinde indirim konusu yapılabilmesi mümkün değildir.
Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalar çerçevesinde...
Tüm özelliklerimizi 30 gün boyunca ücretsiz deneyerek sistemimizi test edebilirsiniz. Anında aktivasyon. Not: Bazı kısıtlamalar içerir.
Ücretsiz DeneTüm özellikleri seçtiğiniz paket doğrultusunda sınırsız olarak kullanabilirsiniz. Anında aktivasyon.
Hemen Satın Al